Translate

tisdag 31 januari 2012

Recept: Cupcakes med smak av citron & hallon

Eftersom jag inte bakade nå cupcakes igår så gjorde jag det idag istället, till Bånstugan.




Ca 15 cupcakes

Smeten
3 ägg
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal och saft från en citron
2-3 dl hallon

Forsting
3dl florsocker
150 g philadelphiaost
1½ dl hallon

Sätt ugnen på 175grader.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt poröst.
Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten.
Blanda sedan mjöl, bakpulver och salt, vänd där efter ner det i smeten.
Blanda sedan skalet och saften från citronen.
Vänd tillsist ner hallonen.
Placera ut formar i en muffinsplåt och fyll 2/3.
Gräddas i mitten av ugnen i 15min.

Till frostingen rör du ihop florsocker och osten till en kräm.
Vänd försiktigt i hallonen och bred
frostingen på cupcakesen.
Garnera med färska hallon, strössel eller vad du egentligen vill.


Som vanligt när jag bakar blev dom inte riktigt hundra, vet inte vad jag gjorde för fel. Men frostingen blev jättelös, trodde den skulle bli som hårdare så man skulle kunna spritsa ut den, men de gick inte. Så dom blev inte alls nå fina..
Sedan när vi åkte ner till Bånstugan så hade jag lagt dem i baksätet i tron om att de skulle ligga stilla där, men icke. När jag körde nerför backen och bromsade in nere vid korsningen så åkte cupcakesen ner på golvet, upp och ner. Dom flesta landade som tur på en påse, men några for utanför och kletade ner klädseln i bilen. SUCK! Men, mina snälla vänner åt dem ändå, trots att dom var halvt förstörda.
Men smaken var det inget fel på, super goda. =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar