Translate

torsdag 8 december 2011

Recpet: Banoffee pie

Leilas Banoffee pie

Banoffee pie

Kexbotten
400 g digestivekex
175 g smör

Fyllning
800 g sötad kondenserad mjölk (2 burkar)
3 st bananer
4 dl vispgrädde

 Brända mandlar
125 g sötmandel1.
5 dl florsocker
0.5 dl florsocker till separering

50 g mörk choklad, till garnering
 
 
Kexbotten
Sätt ugnen på 175 grader.
Krossa kexen till små smulor i en mixer och blanda dem med smält smör.
Tryck ut blandningen i botten och upp på kanten av en räfflad pajform med
urtagbar botten.
Grädda kexbotten i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna.
Fyllning
Ta bort etiketterna på burkarna och koka den kondenserade mjölken i cirka

2,5 timme-3 timmar i en kastrull med lock
(det är viktigt att burkarna hela tiden är täckta med vatten).
Ju längre man kokar mjölken desto fastare konsistens.
 Ta upp burkarna och låt dem svalna.
 Under tiden som mjölken kokar kan du göra de brända mandlarna.
Brända mandlar
Smält florsockret tillsammans med mandeln tills den knäpper, rör hela tiden.
Ta av från värmen och låt stå och vila i cirka 1 minut. 
Strö i resterande florsocker och blanda runt, slå upp på ett bakplåtspapper
och separera mandlarna från varandra. Låt svalna.
Hacka mandeln grovt.
Vispa grädden fluffigt och skiva bananerna.
Fyll pajskalet med den nykokta kolan och lägg på ett lager av skivad banan.
Skeda sedan över grädden och toppa med mandel och riven mörk choklad.


Igår när jag såg på Leilas söta jul så gjorde hon den här dunderkaloria pajen, men ack så god den verkar. Ett måste jag ska göra någon dag här i juletider. Kan knappt bärga mig till hennes nästa program...
   Var på julbord med jobbet igår och det var jättegott. Inte för att jag äter så himlarns mycket som oftast brukar vara på julbord, med de slank väl ner nån prinskorv och en tunnbrömacka me julskinka å blana i allafall. Och lite annat.. =) Roligt också att träffa alla arbetskamrater en sväng också förstås.
   Idag var det tänkt att jag skulle på pysselkväll hos Malin, men jag känner att det har varit så mycket nu och vi har knappt hunnit med något här hemma. Så jag åker inget, även om de skulle ha varit så roligt. Men de känns bäst så..
   Skjutsade lilla Mois på dagis för en stund sedan, och jag tror jag rakt ska lägga mig och vila när Rasmus sover under dagen idag. Jag känner ingen ork för något, så kanske de sker en ändring sedan man sövd ett tag. Hoppas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar