Translate

måndag 31 oktober 2011

Mammas supergoda saffransskorpor!

Imorse blev de bakning igen och idag gjorde jag  mammas supergoda saffransskorpor, ur boken a piece of cake av Leila. Som vanligt när jag bakar så ser dom inte riiiktigt ut som orginalet, men smaken var det i allafall inge fel på.



Ca 35st saffransskorpor

100g smör
1gram saffran
2st ägg
5dl mjöl
1½dl socker
1½tsk bakpulver
1½dl sötmadel

Sätt ugnen på 175grader
Smält smöret och blanda i saffran, häll över till en bunke
och vispa i äggen.
Blanda alla torra ingredienserna och madeln och vänd
sedan ned det tillsammans med det andra.
Forma degen till tre längder och lägg sedan dem
på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 25min.
Ta ut dem och sänk temperaturen i ugnen till 125grader,
skär sedan skorperna ca 1cm tjocka.
Låt torka dem i ugnen i 15min.
FÄRDIGA!

Ett tips är att byta ut mandeln mot hackad choklad eller krossade polkagrisar.
MUMS!



I veckan har Niklas eftermiddag igen. Vi har inget speciellt planerat förutom bånstugan i morgon. Nån dag ska vi åka till Bjästa och hälsa på våra vänner Malin & Johan också, men vilken dag de blir får vi se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar