Translate

onsdag 21 mars 2012

Så fuskar jag till mig en nött säng.

Målade andra varvet av grundfärgen idag på Rasmus säng när han låg och vilade. De torkade nästan på en gång så jag fortsatte med att få den att se lite nött och använd ut, eftersom jag älskar det. OCH då har jag ju lite "fusk" knep. Ibland innan jag målar något så brukar jag börja med att pensla en grå färg på alla kanter av föremålet. Därefter grundar jag och sedan målar jag det den färg de ska vara. Till sist putsar jag och sandpapprar lite på kanterna tills den gråa färgen syns, så mycket som jag själv vill.
   Men inte den här gången, nu provade jag en annan typ av fusk. Jag grundade som sagt först sängen, två gånger.


Hobby Lack, Svart & Grått

Av färgerna blandade jag till den gråfärg som jag ville ha.

Till hjälp hade jag en sådan

Jag tog en vanlig pensel med färg på och "målade" sedan fram och tillbaka på ett tidningspapper, därefter strök jag försiktigt toppen med "svamppenseln" på färgen och sedan började jag...
Jag strök och duttade på sängens kanter, lite olika här och där, lite mer här och lite mindra där. Sedan använde jag en bit av ett fint sandpapper och putsade lite där jag tycktes att de behövdes. Och min grej när jag målar något som är gammalt och använt är att jag inte alls är så noga, varken när det gäller förarbetet eller målning. Jag tycker och vill att de ska synas att det har använts.


Gammal träsäng som blivit vit och en aning nött

En sida är klar, resten får jag göra imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar